Hyundai IONIQ 9 – nowy elektryczny SUV
Hyundai Motor Company pokazał nowy model IONIQ 9, wyposażony w trzy rzędy siedzeń. To całkowicie elektryczny SUV z przestronnym wnętrzem, który łączy nowoczesny design z innowacyjnymi technologiami pojazdów elektrycznych (EV).
Hyundai IONIQ 9 został zaprezentowany w kultowym Goldstein House w Los Angeles, uznanym obiekcie nowoczesnej architektury z połowy wieku. To wyjątkowe miejsce odzwierciedla wizję Hyundai Motor, polegającą na pozycjonowaniu linii IONIQ jako symbolu innowacji i postępu na rynku pojazdów elektrycznych. Symbolizuje cel firmy, którym jest oferowanie pełnej linii 23 modeli elektrycznych do 2030 roku. IONIQ 9 dołącza do elektrycznej gamy IONIQ – do modeli IONIQ 5 i IONIQ 6, które zdobyły łącznie trzy nagrody World Car of the Year, odpowiednio w 2022 i 2023 roku. Hyundai IONIQ 9 to nowy wybór dla klientów poszukujących trzyrzędowego pojazdu elektrycznego, który może pomieścić do siedmiu osób. Zapewnia przestrzeń i nowoczesne funkcje.
Pogodne, przestronne wnętrze
IONIQ 9 oferuje wyjątkową przestronność dzięki dużej przestrzeni w drugim i trzecim rzędzie siedzeń. Wnętrze charakteryzuje się eliptycznymi elementami i uspokajającymi tonami, które tworzą atmosferę luksusowego saloniku. Płaska podłoga IONIQ 9 pozwoliła umieścić w aucie siedzenia dla sześciu lub siedmiu osób. Komfortowe fotele w pierwszym i drugim rzędzie można całkowicie odchylić. Fotele oferują także podnóżek dla optymalnego komfortu, w zależności od konfiguracji, umożliwiając odpoczynek nawet czterem osobom w trakcie ładowania pojazdu. IONIQ 9 oferuje również przestrzeń nad głową wynoszącą 1899 mm i aż 2050 mm przestrzeni na nogi, kiedy drugi i trzeci rząd są połączone.
Siedzenia komfortowe modelu IONIQ 9 wyposażono po raz pierwszy w system Dynamic Body Care firmy Hyundai Motor, w tym funkcję masażu Dynamic Touch Massage. Wykorzystuje on nacisk i wibracje, aby stymulować cyrkulację krwi, redukując zmęczenie podczas długich podróży. IONIQ 9 wprowadza również obrotowe fotele drugiego rzędu, dzięki czemu pasażerowie drugiego i trzeciego rzędu mogą siedzieć naprzeciwko siebie. Przesuwana konsola Universal Island 2.0 zapewnia duże możliwości przechowywania, jednocześnie umożliwiając przechodzenie między pierwszym i drugim rządem siedzeń. Dwukierunkowe podłokietniki można otwierać z przodu i z tyłu, co umożliwia łatwy dostęp do konsoli także z drugiego rzędu. Universal Island 2.0 można przesuwać maksymalnie o 190 mm, co umożliwia łatwy dostęp pasażerom w drugim rzędzie. Konsola zapewnia również 5,6 litra miejsca do przechowywania w górnym schowku, a także 12,6 litra miejsca do przechowywania w dolnej, otwieranej szufladzie.
W przypadku złożenia oparć trzeciego rzędu na płasko, bagażnik może pomieścić do 1323 litrów bagażu. Regularna przestrzeń ładunkowa może pomieścić do 620 litrów bagażu. Ponadto, dodatkowy przedni bagażnik oferuje maksymalną pojemność 88 litrów w modelach z napędem na tylne koła i 52 litrów w modelach wyposażonych w napęd AWD. IONIQ 9 kładzie nacisk również na zrównoważony wybór materiałów. Należą do nich skóra Eco Process, tkanina z recyklingowanego PET, tkanina wełniana, skóra Bio TPO/PU, tkanina Bio PET/SUEDE i ekologiczna farba. Pojazd wykorzystuje również barwnik wykonany z przetworzonych opon. Panoramiczny zakrzywiony wyświetlacz IONIQ 9, unosząca się deska rozdzielcza, smukłe otwory wentylacyjne i oświetlenie wnętrza dodatkowo wzmacniają futurystyczną atmosferę wnętrza pojazdu.
Stylistyka „Aerosthetic”
Design zewnętrzny IONIQ 9, nazwany „Aerosthetic”, odzwierciedla zaangażowanie Hyundai Motor w łączenie innowacji aerodynamicznych i futurystycznego stylu. Przednia część IONIQ 9 wyróżnia się światłami Parametric Pixels, zintegrowanymi z diodami LED i dolnym pasem przednim. Sylwetka IONIQ 9 jest zdefiniowana przez gładką, zakrzywioną linię dachu, tworząc opływowy profil aerodynamiczny. Dzięki temu uzyskano niski współczynnik oporu wynoszący zaledwie 0,259 Cd z opcjonalnymi cyfrowymi lusterkami bocznymi.
Efektywność zużycia energii jest również zwiększona. Osiągnięto to dzięki wygładzeniu i zrównoważeniu przepływu powietrza pod nadwoziem oraz zmniejszeniu oporu stawianego przez koła i opony. Po raz pierwszy zastosowano również nowy system aktywnych klap powietrza (AAF) o podwójnym ruchu. Inne rozwiązania optymalizujące aerodynamikę obejmują trójwymiarową osłonę podwozia, aerodynamiczne koła i ukryte anteny.
Dzięki najdłuższemu rozstawowi osi ze wszystkich modeli Hyundai, wynoszącemu 3130 mm, IONIQ 9 zachwyca przestronną kabiną i proporcjami. Przypominający ogon łodzi tył płynnie integruje pikselowe światła z nadwoziem. Jednocześnie przyczynia się do osiągnięcia wyjątkowych właściwości aerodynamicznych. Opływowa linia dachu i wznosząca się dolna linia tworzą równowagę i nadają sylwetce dynamiczny wygląd.
Co godne uwagi, IONIQ 9 jest pierwszym modelem Hyundaia, w którym wyeliminowano antenę dachową. Jej funkcje przejęła osłona przedniej szyby (dla GPS i radia satelitarnego), panel wskaźników (dla usług Connected Car) i tylna szyba (dla FM/AM i DAB). Przyczynia się to do jego zaawansowanego i minimalistycznego projektu.
Oświetlenie zewnętrzne jest zgodne z innymi modelami EV Hyundaia, z charakterystycznymi dla IONIQ światłami Parametric Pixel z małymi reflektorami projekcyjnymi w kształcie sześcianu i inteligentnym systemem oświetlenia przedniego (IFS). Tył ma w pełni LED-owe oświetlenie, a w celu poprawy widoczności, zewnętrzne klamki drzwi mają delikatne podświetlenie. Stylizację wspiera szereg opcji obręczy kół, w tym standardowe 19-calowe, 20-calowe i 21-calowe oraz najwyższej klasy 21-calowy wzór Calligraphy. SUV jest dostępny w 16 kolorach nadwozia, w tym nowych odcieniach, takich jak Celadon Gray Matte, Celadon Gray Metallic, Ionosphere Green Pearl, Sunset Brown Pearl i Cosmic Blue Pearl. Wewnątrz, wybór kolorów wykończenia wnętrza obejmuje Obsidian Black i sześć unikalnych opcji dwukolorowych.
Ulepszony napęd elektryczny
Hyundai IONIQ 9 opiera się na innowacyjnej architekturze E-GMP. Hyundai zmodyfikował elektryczny układ napędowy zwiększając wydajność napędu, optymalizując przełożenie w celu lepszego pokonywania wzniesień, z zastosowaniem dwustopniowego falownika. Całkowicie zamknięty układ napędu pomaga zredukować dźwięk silnika. Z kolei ulepszone szkło laminowane akustycznie, potrójne uszczelnienia i zastosowanie wzmocnionej płyty w rejonie słupka A pomagają wyeliminować hałas drogi i wiatru, wibracje i szumy wewnątrz kabiny.
Platforma ta może pochwalić się też akumulatorem o dużej pojemności i wysokim napięciu. Zapewnia on większy zasięg elektryczny oraz płaską podłogą, co zwiększa komfort i przestrzeń ładunkową. Bezpieczeństwo i trwałość w razie kolizji zostały również zapewnione dzięki solidnej konstrukcji nadwozia zaprojektowanej pod kątem optymalnego rozłożenia siły zderzenia.
IONIQ 9 to pierwszy model Hyundaia wyposażony w aluminiowe błotniki i panele boczne. Przyczynia się to do stworzenia lekkiego nadwozia, które zwiększa wydajność samochodu. Nowy SUV wprowadza również nowy system zamykania z zawiasem drzwi typu rolkowego z kołkiem. Zapewnia on lepsze dopasowanie i wykończenie, a nowo opracowany elektryczny zatrzask maski umożliwia dostęp do przedniego bagażnika
Akumulator o dużej pojemności
Wysokonapięciowy, montowany w podłodze akumulator litowo-jonowy NCM oferuje 110,3 kWh pojemności energii. Oczekuje się, że IONIQ 9 osiągnie duży zasięg dzięki niskiemu współczynnikowi oporu, zaawansowanej platformie i technologii akumulatora. Szacowana wartość WLTP wyniesie 620 km. Docelowe zużycie energii to 194 Wh/km dla modelu Long-Range RWD z 19-calowymi obręczami kół. IONIQ 9 ładuje się od 10 do 80 procent w zaledwie 24 minuty przy użyciu ładowarki o mocy 350 kW. Auto otrzymało też charakterystyczna dla tej platformy funkcję ładowania V2L i możliwość ładowania 400 V/800 V.
Model Long-Range RWD jest napędzany silnikiem umieszczonym z tyłu, o mocy 160 kW. Wersja Long-Range AWD ma dodatkowy przedni silnik o mocy 70 kW. Z kolei modele Performance AWD mogą pochwalić się silnikami o mocy 160 kW zarówno z przodu, jak i z tyłu. Model Performance może przyspieszyć od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,2 sekundy. Wariant Long-Range AWD potrzebuje 6,7 sekundy, a wersja Long-Range RWD – 9,4 sekundy. Jeśli chodzi o przyspieszenie w średnim zakresie, np. podczas wyprzedzania, model Performance przyspiesza od 80 do 120 km/h w 3,4 sekundy. Wariant Long-Range AWD osiąga to w 4,8 sekundy, podczas gdy wersja Long-Range RWD potrzebuje 6,8 sekundy.
Praktyczne, zorientowane na przyszłość technologie
Hyundai Motor wprowadził znaczące udoskonalenia w modelu IONIQ 9. To udoskonalony planer tras, ulepszona spójność baterii, ulepszony wyświetlacz kontroli momentu obrotowego, funkcja raportu przepływu energii i inne inteligentne rozwiązania. IONIQ 9 wyświetla stan naładowania za pomocą zielonych kropek na kierownicy. Model ten wyposażono w Hyundai AI Assistant, system rozpoznawania głosu z obsługą AI, podobny do domowego wirtualnego asystenta, aktywowany przyciskiem. Stan tego systemu jest wskazywany przez wskaźniki pod postacią kropek, co ułatwia obsługę.
Nowa usługa to funkcje na żądanie (FoD) – oferta pozwalająca na personalizację pojazdu za pomocą cyfrowych ulepszeń zakupionych w sklepie internetowym. Oferta zawiera m.in. dynamiczne wzory oświetlenia podczas otwierania drzwi, dynamiczne światło odprowadzające nas do domu po zamknięciu drzwi oraz opcje strumienia multimediów, w tym Amazon Music i Soundcloud. Dostępna jest też funkcja wyboru motywu wyświetlacza, umożliwiająca dostosowanie ekranu do własnych upodobań.
Możliwość aktualizacji oprogramowania przez chmurę (OTA) umożliwia bezprzewodową aktualizację modułów w pojeździe. Samochód wyposażono w funkcję Digital Key za pośrednictwem komunikacji NFC. Ma także szybką ładowarkę bezprzewodową z gumową podkładką, aby zapobiec przesuwaniu się urządzeń podczas jazdy. Wyposażono ją także w wentylator, aby obniżyć temperaturę urządzenia podczas ładowania.
IONIQ 9 oferuje 100-watowe porty USB-C dla pasażerów w pierwszym, drugim i trzecim rzędzie. W przeciwieństwie do tradycyjnych portów USB, które wymagają akumulatora 12 V, IONIQ 9 pobiera energię bezpośrednio z akumulatora wysokonapięciowego, zapewniając możliwość nieprzerwanego korzystania z urządzeń elektrycznych. Ta innowacyjna koncepcja rozszerza możliwości funkcji Vehicle-to-Load (V2L). Gniazdo V2L w przestrzeni ładunkowej umożliwia zasilanie i ładowanie urządzeń elektrycznych i sprzętów AGD za pośrednictwem standardowego gniazdka elektrycznego przy użyciu energii z akumulatora napędu elektrycznego.
System klimatyzacji IONIQ 9 oferuje funkcję niezależnego sterowania z tyłu, zoptymalizowaną pod kątem zajęć rekreacyjnych, takich jak kemping w samochodzie. System ten zapewnia klimatyzację dla pasażerów z tyłu i zmniejsza zużycie energii poprzez niezależne sterowanie przednimi i tylnymi strefami. Pojazd obejmuje również smukły otwór wentylacyjny na podsufitce, wkomponowany w mechanizm dachu panoramicznego.
Nowy trzyrzędowy elektryczny SUV wyposażono również w sterylizator UV-C, oferujący funkcję sterylizacji w schowkach, która może dezynfekować małe przedmioty, takie jak telefony komórkowe, portfele i maseczki. Tę funkcję opracowano, aby sprostać potrzebom klientów, którzy stawiają zdrowie i higienę w pojeździe na pierwszym miejscu.
System informacyjno-rozrywkowy IONIQ 9 wykorzystuje 12-calowy zestaw wskaźników i 12-calowy zintegrowany ekran jako jeden, panoramiczny, zakrzywiony wyświetlacz. Standardowa konfiguracja audio w samochodzie obejmuje ośmiogłośnikowy system dźwiękowy, w opcji dostępny jest 14-głosnikowy system premium marki BOSE, który zapewnia 5.1-kanałowy dźwięk przestrzenny, bezprzewodowe aktualizacje i zaawansowane funkcje BOSE. Zawiera również e-Active Sound Design (e-ASD), który odtwarza dźwięk jazdy pojazdu elektrycznego za pomocą systemu audio.
Standardowe zaawansowane funkcje bezpieczeństwa
Wzmocniona konstrukcja nadwozia IONIQ 9 zapewnia maksymalne bezpieczeństwo akumulatora,. Skutecznie rozprasza energię zderzenia utrzymując integralność strukturalną, nawet w przypadku poważnych incydentów. Ponadto, standardowe zastosowanie napinaczy pasów bezpieczeństwa trzeciego rzędu i ograniczników obciążenia znacznie poprawia ochronę pasażerów trzeciego rzędu w przypadku zderzenia. Zapobiega uderzeniom głowy w siedzenia drugiego rzędu oraz zmniejsza obrażenia głowy i szyi. IONIQ 9 jest również wyposażony w 10 poduszek powietrznych.
IONIQ 9 jest wyposażony w najnowsze zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS). Ich celem jest poprawa bezpieczeństwa poprzez zapobieganie wypadkom i ułatwianie zadań związanych z prowadzeniem pojazdu. Systemy te obejmują Forward Collision-Avoidance Assist 2 (FCA), Lane Keeping Assist (LKA), Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA), Safe Exit Warning (SEW), Safe Exit Assist (SEA), Rear Occupant Alert, Intelligent Speed Limit Assist (ISLA), Driver Attention Warning (DAW), Blind-Spot View Monitor (BVM), High Beam Assist (HBA), Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA), Parking Distance Warning (PDW) i wiele innych.
Technologie zorientowane na kierowcę
Dźwignia Shift-by-Wire umieszczona przy kolumnie kierownicy jest zintegrowana z przyciskiem zapłonu, co zapewnia lepsze wykorzystanie przestrzeni. Zapewnia ona dotykowe sprzężenie zwrotne, gdy pojazd jest na biegu wstecznym. System ulepszono pod kątem responsywności, a układ hamulcowy w modelu IONIQ 9 ulepszono pod kątem zwiększonej siły hamowania. Jednostka sterowania Chassis Domain Control poprawia osiągi samochodu dzięki takim funkcjom, jak dynamiczne wektorowanie momentu obrotowego w celu poprawy prowadzenia i kontroli stabilności podczas podmuchu bocznego wiatru w celu zapewnienia stabilności przy dużej prędkości. IONIQ 9 jest również wyposażony w system Terrain Traction Control do jazdy po nierównych drogach i tryb Auto Terrain Mode. Wykorzystuje on AI do rozpoznawania nawierzchni drogi i wybierania optymalnego trybu jazdy.
Układ zawieszenia zaprojektowano specjalnie do elektrycznego SUV-a, wykorzystując wielowahaczowe konstrukcję z kolumnami MacPhersona z przodu i wielowahaczowy układ z tyłu. Obejmuje on samopoziomujące amortyzatory i hydrauliczne tuleje w celu zmniejszenia wibracji podczas jazdy. IONIQ 9 oferuje również konkurencyjne możliwości holowania. W trybie holowania, pojazd automatycznie wykrywa ciężar przyczepy i odpowiednio dostosowuje przewidywany zasięg. Ta funkcja utrzymuje stały stosunek momentu obrotowego silnika przedniego do tylnego 50:50 w celu zapewnienia optymalnej wydajności. Europejskie modele IONIQ 9 mogą holować do 2500 kg, podczas gdy modele północnoamerykańskie mają udźwig 5000 funtów.
Na wybranych rynkach, cyfrowe lusterka boczne zastępują te tradycyjne, wyświetlając widok na siedmiocalowym monitorze OLED. System oferuje funkcję oddalania podczas cofania, linie pomocnicze manewrowania i linię pomocniczą do zmiany pasa ruchu. Zapewnia bezpieczną, szerokokątną widoczność z tyłu nawet w trudnych warunkach i dodatkowo poprawia właściwości aerodynamiczne samochodu.
IONIQ 9 został zaprojektowany z myślą o obniżeniu poziomu hałasu, ze szczególnym uwzględnieniem unikalnych cech pojazdów elektrycznych. Zastosowanie pochłaniających dźwięk opon minimalizuje rezonans. Wzmocnienia konstrukcji pojazdu zwiększają sztywność i redukują dudniący hałas o niskiej częstotliwości, generowany podczas jazdy po nierównych drogach. Pojazd również wyposażono w system Active Noise Control-Road (ANC-R), który dodatkowo redukuje hałas drogowy.
IONIQ 9 ma trafić do sprzedaży na całym świecie w 2025 roku
Model IONIQ 9 trafi do sprzedaży w Korei i Stanach Zjednoczonych w pierwszej połowie 2025 roku. Później planowane jest jego wprowadzenie do Europy i na inne rynki. Szczegółowa specyfikacja zostanie ujawniona bliżej premiery rynkowej.
Informacja prasowa
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to będzie nam miło jeśli będziesz nas wspierać za pośrednictwem PATRONITE. Poza naszą wdzięcznością uzyskasz też dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji.
Imponujące jest to, jak Hyundai po raz kolejny przesuwa granice w projektowaniu samochodów elektrycznych. Model IONIQ 9 wydaje się być idealną opcją dla rodzin, które potrzebują przestronności i innowacyjnych rozwiązań w jednym. Szczególnie zainteresował mnie system Dynamic Body Care w siedzeniach – to naprawdę nowatorskie podejście do komfortu w trasie. Jak wygląda rzeczywista dostępność tego modelu w Polsce? Czy ktoś ma już doświadczenie z innymi modelami z serii IONIQ i mógłby się podzielić swoimi wrażeniami?
Jeździłem już modelami Ioniq 5 i Ioniq 6 – osobiście wolę „piątkę”. Faktycznie Koreańczycy dobrze opanowali projektowanie samochodów elektrycznych. Zarządzanie energią jest na dobrym poziomie, można bez wysiłku uzyskać zużycie prądu na poziomie poniżej 15 kWh na 100 km.