MotoryzacjaNajważniejszeWiadomości

Lexus LBX Morizo RR – 305 KM mocy

Lexus w Japonii rozpoczął przyjmowanie zamówień na model LBX Morizo RR. To najbardziej ekstremalna odmiana miejskiego crossovera, który od miesięcy podbija najważniejsze rynki dla marki. Wersja Morizo RR została stworzona z myślą o jak najlepszych osiągach oraz połączeniu sportowego prowadzenia z najwyższą jakością Lexusa. W pracach nad autem czynny udział brał Akio Toyoda, prezes Zarządu i dyrektor reprezentatywny Toyota Motor Corporation. W rajdach i wyścigach Akio Toyoda startuje pod pseudonimem Morizo.

Najmocniejsza wersja Lexusa LBX

Samochód zbudowano w oparciu o nową platformę. Pozwala ona w pełni wykorzystać możliwości trzycylindrowego silnika 1.6 z turbodoładowaniem oraz sterowanego elektronicznie stałego napędu 4×4. Platformę w przedniej części wzmocniono i usztywniono, a w tylnej części także dodatkowo poszerzono. Zrobiono to, by umożliwić zamontowanie podzespołów tylnego napędu i zmienionego układu zawieszenia.

Sprawdzona jednostka napędowa o oznaczeniu G16E-GTS została poddana tuningowi przez inżynierów Lexusa, którzy zastosowali m.in. lżejsze komponenty, czy większą turbosprężarkę, by uzyskać jeszcze lepsze parametry niż do tej pory. Motor osiąga moc 305 KM/224 kW przy 6500 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi aż 400 Nm i jest osiągany w zakresie 3250 – 4600 obr./min. Auto sparowano z nową ośmiobiegową skrzynią automatyczną Direct Shift z możliwością zmiany przełożeń łopatkami przy kierownicy lub z sześciobiegową skrzynią manualną z inteligentnym systemem sterowania iMT. LBX Morizo RR jest pierwszym Lexusem, który na japońskim rynku oferuje możliwość manualnej zmiany przełożeń.

Elektronicznie sterowany napęd 4×4 dostosowuje się do warunków na drodze i stylu jazdy kierowcy. Na śliskich nawierzchniach rozdział mocy pomiędzy przodem a tyłem wynosi 50:50, bo priorytetem jest jak najwyższa przyczepność. LBX Morizo RR ma przednią i tylną blokadę mechanizmu różnicowego Torsen, dzięki czemu auto jeszcze lepiej przyspiesza na wyjściu zakrętów i doskonale prowadzi się na drogach o zmiennych nawierzchniach.

LBX Morizo RR będzie wyposażony w specjalny tryb Circuit, który uwolni pełen potencjał auta. Wykorzystując dane z systemu GPS, auto zidentyfikuje tor wyścigowy i zmieni wybrane ustawienia auta. Przyspieszy czas reakcji turbosprężarki, zwiększy chłodzenie silnika, podniesie limit prędkości auta oraz uruchomi sygnalizację optymalnej zmiany przełożenia. Kierowca przy pomocy aplikacji będzie mógł dostosować pracę tych elementów do swoich preferencji.

Wzmocniona konstrukcja, zmodyfikowane zawieszenie

Doskonałe właściwości jezdne oraz przyjemność prowadzenia były priorytetami dla projektantów najmocniejszej odmiany miejskiego crossovera. W porównaniu z hybrydową wersją auto jest o 10 mm niższe. Obniżono także punkt biodrowy kierowcy i dostosowano kąt pracy pedałów, by auto dawało jak najlepsze wyczucie. Konstrukcja auta jest wyjątkowo sztywna dzięki 469 punktom laserowego spawania oraz zastosowaniu aż 12,8 m klejów strukturalnych.

Auto ma także zmodyfikowane zawieszenie, by radzić sobie ze sportowymi osiągami. W wersji LBX Morizo RR w lekkich i sztywnych kolumnach przedniego zawieszenia wykorzystano po raz pierwszy technologię Response-Enhancing Damping Structure (REDS). Poprawia ona wyczucie pracy układu kierowniczego w każdych warunkach. Z tyłu zastosowano podwójne wahacze. Sportowy LBX otrzymał także zmodyfikowany układ hamulcowy. W wersjach z automatem z przodu zamontowano wentylowane tarcze i dwutłoczkowe zaciski, a z tyłu tarcze pełne. W wersji ze skrzynią manualną wentylowane tarcze umieszczono na obu osiach.

Lexus LBX Morizo RR został także dopracowany pod kątem aerodynamiki. We współpracy z zespołem Lexus Pathfinder Air Racing zaprojektowano elementy, które ułatwiają przepływ powietrza w przedniej części auta oraz lepsze chłodzenie podzespołów, zmniejszają turbulencje pod podwoziem oraz wpływają na stabilne prowadzenie auta. Zgodnie z filozofią Lexusa także LBX Morizo RR otrzymał pakiet rozwiązań, które redukują nieprzyjemny hałas oraz niepożądane wibracje.

Rasowy wygląd nadwozia i wnętrza

LBX już w chwili premiery wyróżniał się stylistyką nadwozia na tle konkurentów z segmentu. Projektanci odmiany Morizo RR wykorzystali kompaktowe rozmiary auta, jednocześnie podkreślając jego wysokie osiągi. Priorytetem wszystkich zmian było jak najlepsze prowadzenie oraz wysoka wydajność aerodynamiczna. Dlatego auto ma zmienione przednie zderzaki oraz przedni grill, które mają charakterny wygląd i ułatwiają chłodzenie silnika. Z zewnątrz wersję Morizo RR rozpoznamy po 19-calowych felgach z kutego aluminium, czerwonych zaciskach hamulcowych, nadkolach i błotnikach w kolorze nadwozia, a także tylnym zderzaku, w który wkomponowano dwie końcówki układu wydechowego.

LBX Morizo RR jest oferowany w kolorze czarnym lub w czterech dwukolorowych malowaniach nadwozia z kontrastującym czarnym dachem. Wnętrze ma ciemnie wykończenie. Uwagę zwracają sportowe fotele z czerwonymi przeszyciami, które zapewniają doskonałą pozycję za kierownicą i stabilizują ciało podczas jazdy w zakrętach. Jak na sportowe auto przystało, zastosowano aluminiowe nakładki na pedały, a 12,3-calowe cyfrowe zegary otrzymały grafiki inspirowane motorsportem.

Debiut na japońskim rynku

Klienci w Japonii mogą już zamawiać Lexusa LBX Morizo RR, a pierwsze egzemplarze trafią do nich pod koniec sierpnia. Powstanie też 100 aut w wersji LBX Morizo RR Bespoke Build. Limitowana edycja dostępna będzie w drodze losowania. Szczęśliwcy otrzymają szansę stworzenia absolutnie unikalnego egzemplarza sportowego crossovera poprzez spersonalizowanie wybranych elementów auta. Samochód w tej wersji może wyróżniać się m.in. żółtymi zaciskami hamulcowymi czy innymi materiałami, kolorami oraz wzorami we wnętrzu.

Lexus LBX Morizo RR nie będzie dostępny na polskim rynku.

Specyfikacja Lexusa LBX Morizo RR (porównanie do wersji HEV)
Długość całkowita4190 mm
Szerokość całkowita1840 mm (+15)
Wysokość całkowita1535 mm (-10)
Rozstaw osi2580 mm
Masa1440 kg
Napęd1,6 l, rzędowy, 3-cylindrowy silnik z turbodoładowaniem (G16E-GTS)
Moc maksymalna (kW(KM) /obr./min.)224 kw (305 KM)/6500
Maksymalny moment obrotowy (Nm/obr./min.)400 Nm/3250 – 4600
Rozmiar opon235/45R19
Przyspieszenie 0-100km/h5,2 s

Informacja prasowa

Pozostałe wiadomości tutaj

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to będzie nam miło jeśli będziesz nas wspierać za pośrednictwem PATRONITE. Poza naszą wdzięcznością uzyskasz też dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *