Wodorowa Toyota Corolla Cross H2 Concept
Toyota prezentuje prototypowy model Corolla Cross H2 Concept z silnikiem spalinowym zasilanym wodorem, który został sprawdzony i dopracowany w ekstremalnych warunkach wyścigów długodystansowych. Samochód otrzymał 3-cylindrowy silnik o pojemności 1,6 l z wysokociśnieniowym bezpośrednim wtryskiem wodoru, pochodzący ze sportowej GR Corolli H2 oraz zbiorniki wodoru z Toyoty Mirai.
Prototyp zachowuje pełną funkcjonalność seryjnej Corolli Cross, oferując przestronne 5-osobowe wnętrze i duży bagażnik. Koncept opracowano z myślą możliwej seryjnej produkcji. Obecnie samochód jest udoskonalany na podstawie testów w rzeczywistych warunkach i przy pomocy narzędzi cyfrowych. Niedługo Toyota rozpocznie także testy w zimowych warunkach na północy Japonii.
Niezależnie od ciągłego udoskonalania technologii zelektryfikowanych napędów już dziś oferowanych na rynku, Toyota prowadzi równoległe prace rozwojowe nad nową technologią silników spalinowych zasilanych wodorem ze względu na potencjalne zalety tego rozwiązania. Należy do nich możliwość wykorzystania istniejących technologii napędowych, brak emisji CO2 podczas jazdy, krótki czas tankowania wodoru oraz wyraźne ograniczenie zapotrzebowania na trudno dostępne i drogie pierwiastki, takie jak lit, kobalt i nikiel. Silniki wodorowe mogą doprowadzić do szybkiej redukcji emisji CO2 w motoryzacji przy stosunkowo niewielkich modyfikacjach silników spalinowych. Zapewni to dalsze wykorzystanie już istniejących fabryk samochodów i części.
Według oceny Toyoty, firma ukończyła do tej pory około 40% prac na drodze do komercjalizacji samochodów z wodorowym silnikiem spalinowym takich jak Corolla Cross H2 Concept. Nie można jeszcze przewidzieć, czy technologia ta osiągnie wystarczający poziom zaawansowania, aby mogła służyć w masowo produkowanych samochodach drogowych. Bez wątpienia jednak istnieje szansa korzystania z niej w sportach motorowych.
Silnik wodorowy sprawdzony w motorsporcie
Toyota GR Corolla H2 to prototypowy sportowy hot hatch ze spalinowym silnikiem na wodór. Jego wytrzymałość i możliwości Toyota przetestowała w japońskich wyścigach długodystansowych Super Taikyu. Auto wzięło udział we wszystkich rundach sezonu 2022, a za jego kierownicą siadł Morizo, czyli Akio Toyoda. Prezydent Toyota Motor Corporation i pasjonat motorsportu, który regularnie startuje w rajdach i wyścigach, przez cały sezon angażował się w proces udoskonalania auta.
W sierpniu tego roku GR Corolla H2 była testowana na publicznych drogach w Belgii. Tam też spokrewniony z nią wodorowy GR Yaris H2 wykonał przejazd po trasie Rajdu Belgii jako auto poprzedzające starty zawodników.
Regularny udział w sportach motorowych przyspiesza prace rozwojowe nad GR Corollą H2 i jej napędem. W ciągu jednego sezonu Super Taikyu Toyota zwiększyła moc jednostki wodorowej o 24%, a moment obrotowy o 33%. Uzyskała w ten sposób osiągi na poziomie konwencjonalnego silnika benzynowego. Ponadto zasięg auta zwiększono o około 30%, a czas tankowania skrócono z około pięciu minut do półtorej minuty.
Toyota zajmuje się technologiami wodorowymi nie tylko od strony jego wykorzystania. Współpracuje także z innymi firmami w obszarze produkcji i transportu ekologicznego wodoru. Zaangażowanie w sporty motorowe to również w tych branżach dobry sposób na testowanie technologii i łańcuchów dostaw.
Szeroki wybór technologii napędowych przyspiesza dekarbonizację
Sytuacja na rynku motoryzacyjnym zmienia się bardzo dynamicznie. Dlatego Toyota udoskonala kilka różnych nisko- i bezemisyjnych technologii napędowych, wprowadzając je stopniowo do coraz większej gamy pojazdów. Dzięki tej strategii marka może oferować klientom samochody, które najlepiej odpowiadają ich potrzebom. Jednocześnie wspiera ich w wyborze możliwie najbardziej przyjaznych dla klimatu pojazdów. Zdaniem Toyoty to najpewniejszy sposób na osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku.
Gama zelektryfikowanych samochodów Toyoty obejmuje ponad 60 modeli z napędem hybrydowym i hybrydowym typu plug-in oraz elektrycznym na wodór i baterię. Marka jest obecna na ponad 170 rynkach i sprzedaje rocznie ponad 10 milionów samochodów. Dlatego też dostosowanie gamy modeli do potrzeb i możliwości klientów w taki sposób, aby już dziś mogli wymienić swoje pojazdy na mniej emisyjne, przekłada się na znaczne redukcje emisji CO2 w skali świata.
Toyota stoi na stanowisku, że jest zbyt wcześnie, aby koncentrować się tylko na jednej technologii bezemisyjnego napędu. Dlatego marka równolegle z samochodami typu BEV rozwija technologię wodorowych ogniw paliwowych i wodorowe silniki spalinowe. Równocześnie firma wdraża wielomiliardowe inwestycje w zwielokrotnienie możliwości produkcji akumulatorów trakcyjnych oraz w badania nad nowymi technologiami baterii.
Informacja prasowa
Pozostałe wiadomości tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.