60 lat rodzinnych samochodów Mazdy
Samochody rodzinne od zawsze muszą być przede wszystkim praktyczne, więc najczęściej liczy się przestrzeń w kabinie, liczba siedzeń, czy pojemność przestrzeni bagażnika. Ich stylistyka i osiągi często są traktowane drugorzędnie. Jednak dla Mazdy takie kompromisy nigdy nie wchodziły w grę. Od samego początku Mazda dążyła do wyróżnienia się na tle innych producentów. Odniosła sukces, kultywując tradycję niekonwencjonalnego projektowania i konstruowania własnych samochodów.
Dziś Mazda znana jest z lekkich konstrukcji i wydajnych osiągów samochodów rodzinnych, takich jak Mazda3, Mazda CX-30, Mazda6 i Mazda CX-5. Wyróżniają się one olśniewającymi sylwetkami nadwozia i innowacyjnymi rozwiązaniami we wnętrzu, a także znakomitą dynamiką jazdy. To swoiste znaki rozpoznawcze marki, która koncentruje się na tych atrybutach odkąd rozpoczęła produkcję samochodów.
Mazda R360
A wszystko zaczęło się od pierwszego masowo produkowanego samochodu osobowego Mazdy. Wprowadzona na rynek w maju 1960 r., sprytnie zaprojektowana Mazda R360 o długości 2,98 m, mogła pomieścić cztery osoby pomimo swoich niewielkich rozmiarów. Dwudrzwiowe coupé dało dotychczasowemu producentowi wyłącznie pojazdów ciężarowych solidny start na rozwijającym się wówczas japońskim rynku samochodów osobowych. Już w 1960 r. zapewniło zaś dominację w tym segmencie. W nadchodzących latach i dekadach pojawi się długa lista atrakcyjnych, przyjaznych podróżującym rodzinom modeli. (O Mazdzie R360 pisaliśmy więcej tutaj).
Mazda Familia – nazwa mówi sama za siebie
Debiutująca w 1963 r. Mazda Familia/800/1000 powstała na kanwie sukcesu R360 oraz bardziej zaawansowanej Mazdy Carol P360 z 1962 r. Początkowo produkowana jako kombi, Familia zaspokajała zapotrzebowanie na połączenie lekkiego samochodu dostawczego z komfortem samochodu osobowego. Producent uzupełnił ją sportową charakterystyką prowadzenia i wyróżniającą się stylistyką dzięki współpracy z renomowanym włoskim studio projektowym Carrozzeria Bertone.
Jako świeża alternatywą dla funkcjonalnych modeli dostępnych u konkurencji, Familia w nadwoziu kombi szybko stała się liderem w swojej klasie w Japonii z 44% udziałem w rynku. Zachęcona tym sukcesem Mazda szybko rozszerzyła gamę o nadwozie typu sedan oraz coupé, a nawet pickup. Druga generacja wprowadzona w 1967 r. jako Mazda 1000 (później 1200/1300), należała do pierwszych modeli marki debiutujących na rynkach europejskich. Następcy Familii będą się wyróżniać w klasie kompaktowej przez resztę XX wieku. Głównie za sprawą modelu Mazda 323 (wprowadzonego w 1977 roku). Jej postępowego ducha teraz odnajdujemy w Mazdzie 3. Obecna, już czwarta jej generacja, zdobyła w tym roku prestiżową nagrodę World Car Design of the Year 2020.
Uznanie dla inspirującego designu Mazdy zaczęło się wraz z pierwszymi modelami samochodów osobowych. W szczególności dzięki średniej wielkości Maździe Luce/1500/1800, wprowadzonej do sprzedaży w 1966 r. Adaptując koncept nadwozia Bertone, Mazda Luce była oferowana jako sedan, kombi oraz coupé. Jako jedna z pierwszych w gamie także trafiła na eksport do Europy. Utorowała drogę dla rodzinnych sedanów i kombi takich jak powstała na bazie Familii Mazda 818/RX-3, Mazda Capella/616/RX-2 (obie z 1971 r.) oraz większa Mazda 929/RX-4 (1972). [1]
Mazda 626 – podbija serca Europejczyków
Jednym z najbardziej przełomowych samochodów rodzinnych była Mazda 626 (sprzedawana od 1978 r.). Zdefiniowała ona w latach 80. markę jako najbardziej europejskiego wśród azjatyckich producentów pojazdów. Zagwarantowała także Maździe sukces handlowy na kluczowych rynkach jak Niemcy, gdzie była najlepiej sprzedającym się modelem importowanym w 1988 oraz 1989 r.
Początkowo dostępna w nadwoziach typu sedan lub coupé, druga generacja 626 (1982 r.) skorzystała z nowej przednionapędowej platformy. Dostarczała przy tym bardziej komfortowe wnętrze, a jednocześnie była oferowana także jako przestronny 5-drzwiowy hatchback oraz, opcjonalnie, z silnikiem Diesla. Nowa generacja zdobyła tytuł Japan Car of the Year w 1982 r. W trzeciej generacji 626 (1987), Mazda wprowadziła do produkcji wersję kombi z 7 miejscami siedzącymi. Wprowadziła także opcję napędu na cztery koła, dostępną na wybranych rynkach. Po niej pojawiły się jeszcze dwie generacje, zanim ostatecznie 626 zniknęła z oferty na większości rynków w 2002 r.

Jej następca stanął przed nie lada wyzwaniem. Przeprojektowując samochód rodzinny na miarę XXI wieku, producent wprowadził w 2002 roku Mazdę 6 pierwszej generacji w nadwoziach kombi, sedan oraz hatchback. Nowy model zwiastował konsolidację większych samochodów Mazdy (łącznie z Xedos 9/Millenia i dostępną tylko w Japonii Sentią) w jeden. Mazda postawiła na ten model: chwalona za przełomową stylistykę i sportowe właściwości jezdne Mazda6 odniosła natychmiastowy sukces. W ciągu zaledwie czterech lat od debiutu globalna sprzedaż przekroczyła milion egzemplarzy. Kolejny milion został odnotowany w 2010 r., gdy na rynku dostępna była już II generacja. Mazda zaoferowała wyższe osiągi w czteronapędowej wersji nazywanej w Europie Mazda6 MPS i rozwijającej prędkość maksymalną 240 km/h.
Obecna, III generacja (2012) dzięki nagradzanej stylistyce Kodo oraz technologiom Skyactiv sprawiła, że Mazda6 jest bardziej niż kiedykolwiek modelem referencyjnym. Zarówno w zakresie wyglądu, dynamiki prowadzenia, jak i przyjazności dla podróżujących rodzin, zwłaszcza w nadwoziu typu kombi. Mocne, a jednocześnie wydajne silniki benzynowe i wysokoprężne, a także dopracowane podwozie i bogate wyposażenie sprawiają, że jest to wyjątkowy w prowadzeniu samochód.
Mazda w wersji van – dekady przełomowego wzornictwa wnętrza
Żadna historia rodzinnych samochodów Mazdy nie byłaby kompletna bez wzmianki o minivanach. Tutaj, podobnie jak i w innych kwestiach, firma zastosowała unikatowe koncepcje, aby zmaksymalizować przestrzeń i komfort. Tylko 3,77 m długości, ale z miejscami siedzącymi dla ośmiu osób? Niskopodłogowa Mazda Bongo sprawiła, że stało się to możliwe, gdy w 1966 wprowadzono lekki samochód dostawczy z przednimi fotelami zamontowanymi nad kołami.
A co powiecie na system klimatyzacji zasilany panelami słonecznymi? Bongo Sky Lounge – luksusowy mikrobus w 1983 r. był wyposażony w taki system! W Europie znana jako seria E i ceniona w najdalszych zakątkach świata jako niezniszczalny środek transportu ludzi i towarów, Bongo była najlepiej sprzedającym się modelem Mazdy w Japonii przez wiele lat. Dostępna także w różnych wersjach nadwoziowych oraz jako kamper, była przez dekady wzorcowym przykładem pojazdu wielozadaniowego.
Mazda wprowadziła swój pierwszy prawdziwy minivan w 1988 r. Siedmioosobowa Mazda MPV miała opcjonalnie napęd na cztery koła. W wersji przeznaczonej na rynki europejskie od połowy lat 90. wyposażana była w wydajnego turbodiesla oraz tylne drzwi po stronie kierowcy. Najważniejsze cechy drugiej generacji (1999) obejmowały układ napędu na przednie koła i nowy wygląd zewnętrzny z siedzeniami typu Karakuri [2], umożliwiającymi elastyczną aranżację przestrzeni kabiny.
Mniejszy minivan Mazda Premacy był praktyczny sam w sobie. W opcjonalnej wersji dostępny był z siedmioma fotelami. Były składane i wyjmowane zarówno w drugim jak i trzecim rzędzie. Był wyposażony także w wygodne, przesuwane drzwi boczne. Jego druga generacja z 2005 r. – zwana jako Mazda 5 poza Japonią, ale zachowująca przydomek Premacy na rodzimym rynku – została wyposażona w rozwinięty system Karakuri, umożliwiający liczne możliwości aranżacji wnętrza kabiny przy znikomym wysiłku. Ta i ostatnia generacja Mazdy 5 (2010) były prawdopodobnie najbardziej sportowymi kompaktowymi minivanami na rynku. Mazda zaoferowała nawet w programie leasingu w Japonii pierwszą na świecie wersję hybrydowo-elektryczną. Była ona wyposażona w silnik Wankla, który mógł być zasilany zarówno wodorem, jak i benzyną.
Rodzinne samochody Mazdy dzisiaj
Bezkompromisowe, przyjazne rodzinom samochody są dziś tak samo ważne dla Mazdy, jak na przestrzeni minionych sześciu dekad. Obecne modele, takie jak Mazda CX-5 – najlepiej sprzedający się SUV marki – wyróżniają się nagradzaną stylistyką KODO i technologią Skyactiv. Jednak niezwykle konkurencyjny charakter dzisiejszego przemysłu motoryzacyjnego skłania Mazdę do zaoferowania czegoś więcej. Więcej niż „tylko” praktyczne, bezpieczne, wygodne, stylowe, wydajne i przyjemne w prowadzeniu samochody. Stąd wielkie wysiłki włożone w stworzenie otwartej, relaksującej atmosfery we wnętrzu dla pasażerów. Istotne jest także zminimalizowanie czynników rozpraszających uwagę i wywołujących zmęczenie kierowcy. Producent stara się to osiągnąć poprzez umieszczenie ważnych elementów obsługi na linii wzroku kierowcy oraz intuicyjnej obsługi urządzeń pokładowych. Takie rozwiązania wymagają dużej dbałości o detale. Ale to one tworzą kompleksowe wrażenia z użytkowania samochodu rodzinnego.
[1] Większość modeli sprzedawanych w Europie wyposażona była w silnik tłokowy, jak serie 616, 818 oraz 929, w przeciwieństwie do wyposażonych w silnik Wankla modeli z serii RX
[2] Japoński termin określający sprytny, złożony mechanizm, który jest jednocześnie łatwy w obsłudze
Informacja prasowa
Nasze pozostałe artykuły z działu klasyki znajdziecie tutaj.