Nowe Audi Q8 e-tron
Modelem Audi e-tron, koncern z Ingolstadt w 2018 roku wkroczył w erę elektromobilności, wyznaczając początek elektrycznej przyszłości marki. Nowe Audi Q8 e-tron, elektryczny SUV i crossover ma zoptymalizowany napęd, poprawioną aerodynamikę, wyższą wydajność ładowania, większą pojemność akumulatorów oraz zwiększony do 582 kilometrów zasięg w wersji SUV (zgodnie z WLTP) i do 600 kilometrów w wersji Sportback. Znaczące zmiany, zwłaszcza w przedniej części pojazdu, nadają nowemu flagowemu SUV’owi Audi świeżego wyglądu.

Od czasu wprowadzenia cztery lata temu na rynek modelu Audi e-tron i dzięki jego sprzedaży na poziomie 150 000 sztuk, Audi konsekwentnie realizuje strategię elektromobilności. Portfolio pojazdów elektrycznych marki obejmuje obecnie osiem modeli. Do roku 2026 będzie ich ponad 20. Od tego momentu Audi będzie wprowadzać na rynek globalny wyłącznie modele w pełni elektryczne. „Dzięki naszej strategii korporacyjnej 'Vorsprung 2030′, wyznaczyliśmy konkretną datę wycofania się z produkcji silników spalinowych i jasno zdecydowaliśmy, że w ciągu 11 lat Audi będzie marką w pełni elektryczną” – powiedział Markus Duesmann, prezes zarządu AUDI AG.

Nowa twarz, nowa nazwa, nowa identyfikacja korporacyjna
Nazywając ten model Q8, Audi wyraźnie zaznacza, że Audi Q8 e-tron jest topowym modelem wśród elektrycznych SUV’ów i crossoverów marki. Audi Q8 e-tron i Q8 Sportback e-tron już na pierwszy rzut oka można zidentyfikować jako modele w pełni elektryczne. To zasługa nowej stylistyki przodu z charakterystyczną maską Singleframe i odwróconym grillem oraz tyłu z blade’m nad przeprojektowanym tylnym dyfuzorem. Ekskluzywnym akcentem w pakiecie S line, jest grill Singleframe wykończony kolorystycznie w kolorze nadwozia.

Jako prestiżowy, elektryczny SUV marki Audi, Q8 e-tron wprowadza nową tożsamość korporacyjną marki, której znakiem rozpoznawczym jest teraz dwuwymiarowy wzór czterech pierścieni. Aby wyeksponować logo jako element centralny, Audi podkreśla przód pojazdu za pomocą projekcyjnego światła Singleframe. Ponadto Q8 e-tron jest pierwszym modelem, w którym na słupku B umieszczono nowe oznaczenie z napisem Audi.

Maksimum przestrzeni i komfortu
Przy długości pojazdu wynoszącej 4,915 metra, szerokości 1,937 metra i wysokości 1,619 metra dla Sportbacka i 1,633 metra dla SUV’a, Q8 e-tron oferuje maksymalną ilość miejsca i komfortu. SQ8 e-tron i SQ8 Sportback e-tron są niższe o dwa milimetry i szersze o 39 milimetrów. Rozstaw osi wynoszący 2,928 metra pozwala uzyskać dużo miejsca na nogi także na tylnych siedzeniach. Pojemność bagażnika wynosi 569 litrów dla SUV’a i 528 litrów dla Sportbacka. Przedni schowek, tzw. „frunk”, ma 62 litry pojemności.

Trzy warianty napędu
Dla obu wersji nadwoziowych można wybrać jeden z trzech wariantów układu napędowego z elektrycznym napędem na wszystkie koła. Dzięki dwóm silnikom, bazowe modele Audi Q8 50 e-tron i Audi Q8 50 Sportback e-tron generują 250 kW w trybie boost i 664 Nm momentu obrotowego, a ich zasięg wynosi do 491 km (SUV) i do 505 km (Sportback), zgodnie z normami WLTP.

Wyposażone również w dwa silniki elektryczne, Audi Q8 55 e-tron i Audi Q8 55 Sportback e-tron generują 300 kW w trybie boost i 664 Nm momentu obrotowego. Ich zasięgi wynoszą do 582 km dla SUV-a i do 600 km dla Sportbacka, zgodnie z normami WLTP. Ich prędkość maksymalna, a także prędkość Q8 50 e-tron, ograniczono do 200 km/h.
Topowe Audi SQ8 e-tron i Audi SQ8 Sportback e-tron napędzane są trzema silnikami. Ich wydajność w trybie boost wynosi 370 kW i 973 Nm momentu obrotowego. Zasięg modeli S to do 494 km dla SUV-a i do 513 km dla Sportbacka. Ich prędkość maksymalną ograniczono do 210 km/h.

Większa pojemność akumulatora i wyższa wydajność ładowania
Dla tego samochodu można wybrać jedną z dwóch wielkości akumulatorów. Akumulator modelu Q8 50 e-tron ma pojemność 89 kilowatogodzin netto (95 kWh brutto), natomiast mocniejsze wersje Q8 55 e-tron i SQ8 e-tron mają 106 kWh netto (114 kWh brutto). Dzięki usprawnieniu systemu zarządzania akumulatorami, wzrosła również pojemność akumulatorów możliwa do wykorzystania przez klientów. Na stacji ładowania o dużej mocy, Audi Q8 50 e-tron osiąga maksymalną moc ładowania 150 kW. W przypadku Q8 55 e-tron i SQ8 e-tron, maksymalna moc ładowania wzrasta do nawet 170 kW. Duży akumulator można naładować od dziesięciu do 80 procent podczas mniej więcej 31-minutowego postoju na ładowanie. W idealnych warunkach odpowiada to zasięgowi do 420 kilometrów (według WLTP). Na stacji ładowania AC lub przy wallboxie, Audi Q8 e-tron ładuje się z mocą do 11 kW. Audi oferuje opcjonalnie moc ładowania AC do 22 kW.

W idealnych warunkach, przy mocy ładowania 11 kW Audi Q8 50 e-tron może się całkowicie naładować prądem przemiennym w około 9 godzin i 15 minut (22 kW: około 4 godzin i 45 minut). Liczby dotyczące dużego akumulatora to około 11 godzin i 30 minut przy mocy 11 kW i sześć godzin przy mocy 22 kW. Audi Q8 e-tron standardowo wyposażono w funkcję Plug & Charge. Na kompatybilnych stacjach ładowania pojazd autoryzuje się po przyłączeniu kabla i aktywuje punkt ładowania. Rozliczenie następuje automatycznie. Nowa usługa ładowania Audi charging service, która zostanie uruchomiona w 2023 roku i w przyszłości zastąpi istniejącą usługę ładowania e-tron, umożliwi wygodny dostęp do około 400 000 publicznych punktów ładowania w całej Europie. Planer trasy e-tron zapewnia niezawodne wsparcie podczas wyszukiwania punktów ładowania na trasie.

Zmieniony silnik na tylnej osi i elektryczny torque vectoring dla lepszej dynamiki
W nowym Audi Q8 e-tron zmodyfikowano koncepcję silnika asynchronicznego na tylnej osi. Zamiast 12 zwojów generujących pole elektromagnetyczne, jest ich teraz 14. W konsekwencji silnik generuje silniejsze pole magnetyczne przy podobnym poborze energii elektrycznej, co z kolei pozwala na uzyskanie wyższego momentu obrotowego. Jeśli nie jest on potrzebny, silnik elektryczny potrzebuje mniej energii do wytworzenia momentu obrotowego. Dzięki temu obniża się zużycie prądu i zwiększa zasięg. W modelu S z gamy e-tron, Audi po raz pierwszy w produkcji wielkoseryjnej zastosowało koncepcję trzech silników.

Zostało to dopracowane w nowym SQ8 e-tron. Na przedniej osi pracuje silnik elektryczny o mocy 124 kW. Na tylnej osi znajdują się dwa silniki elektryczne o mocy 98 kW każdy, które osobno napędzają tylne koła. Pozwala to na zwiększenie mocy do 370 kW. Moment napędowy może być w ułamku sekundy rozdzielony poprzez oba tylne silniki elektryczne na oba tylne koła.

Równowaga między komfortem a sportowym charakterem
Nowe Audi Q8 e-tron wyposażone jest standardowo w zawieszenie pneumatyczne z kontrolą stopnia amortyzacji. Wysokość nadwozia, w zależności od sytuacji na drodze, można zmieniać o 76 milimetrów. By zoptymalizować dynamikę boczną pojazdu, zestrojenie pneumatycznego zawieszenia odpowiednio dostosowano. Elektroniczna kontrola stabilizacji toru jazdy (ESC) pozwoli w przyszłości na jeszcze większą zwrotność – zwłaszcza w ciasnych zakrętach. Dzięki zmienionemu, progresywnemu układowi kierowniczemu, Audi Q8 e-tron pokonuje je z zauważalnie większą zwinnością. Przełożenie układu kierowniczego zmieniono tak, że reaguje on znacznie szybciej, nawet podczas wykonywania delikatnych ruchów kierownicą. Efekt bezpośredniego przełożenia układu kierowniczego jest wspomagany przez sztywniejsze łożyska zawieszenia przedniej osi. Ruchy kierownicy są dzięki temu przekazywane na koła bardziej bezpośrednio. Poprawiono także sprzężenie zwrotne z reakcji układu kierowniczego. Wszystkie systemy kontroli podwozia dopracowano, ale pozostają zrównoważone i doskonale zestrojone – wierne DNA Audi.

Jeszcze bardziej poprawiona aerodynamika
W przypadku Audi Q8 e-tron, temat aerodynamiki był najwyższym priorytetem konstruktorów i designerów. Zaowocowało to obniżeniem współczynnika oporu powietrza z 0,26 do 0,24 Cx dla Q8 Sportback e-tron i z 0,28 do 0,27 Cx dla Q8 e-tron. Spoilery zamontowane w podwoziu pomagają przekierować przepływ powietrza wokół kół. Spojlery na przedniej osi zostały powiększone, a Audi Q8 Sportback e-tron ma teraz także spojlery przy tylnych kołach. W przypadku SQ8 Sportback e-tron, spojlery zamontowano tylko na tylnej osi. Po raz pierwszy w modelu Audi, oprócz elektrycznych żaluzji które automatycznie zamykają chłodnicę, zastosowano system samouszczelniający. System ten dodatkowo optymalizuje przepływ powietrza z przodu samochodu i zapobiega niepożądanym stratom.

Wygodne parkowanie z systemem remote park assist plus
W Audi Q8 e-tron zamontowano około 40 systemów wsparcia kierowcy. Nawet pięć czujników radarowych, pięć kamer i 12 czujników ultradźwiękowych dostarcza informacji o otoczeniu. Informacje te są następnie analizowane przez centralną jednostkę sterującą systemami wsparcia kierowcy. Nowością jest remote park assist plus, który będzie można zamawiać od 2023 roku. Z jego pomocą Audi Q8 e-tron potrafi wjechać nawet w najciaśniejsze miejsca parkingowe. Klienci mogą sterować procedurą parkowania poprzez aplikację myAudi na swoim smartfonie. Gdy samochód osiągnie ostateczną pozycję w miejscu parkingowym, automatycznie się wyłącza, zaciąga hamulec postojowy i blokuje drzwi. Aby opuścić miejsce parkingowe, silnik można włączyć za pośrednictwem aplikacji myAudi, po czym pojazd manewruje na tyle, by móc wygodnie do niego wsiąść.

Materiały z recyklingu
Audi Q8 e-tron otrzyma certyfikat neutralności węglowej netto dla klientów w Europie i USA. Audi wykorzystuje również materiały pochodzące z recyklingu do produkcji niektórych podzespołów Audi Q8 e-tron. Materiały te, przetworzone w procesie recyklingu, zmniejszają ilość wykorzystywanych zasobów i zapewniają zamknięty, wydajny i zrównoważony obieg materiałowy.

We wnętrzu modelu Q8 e-tron, Audi wykorzystuje materiały pochodzące z recyklingu. Z nich zrobiono izolację i wytłumienie, a także wykładzinę. Dekoracyjną wkładkę nad wyświetlaczem, zwaną Tech Layer, zrobiono z nowego materiału technicznego w kolorze antracytowym. Częściowo składa się on z przetworzonych butelek PET. Z pakietem wyposażenia S line, sportowe fotele obito skórą syntetyczną i materiałem z mikrofibry Dinamica. Dinamica składa się w 45 procentach z włókien poliestrowych. Produkuje się je z przetworzonych butelek PET, zużytych tekstyliów i pozostałości włókien. Produkcja mikrofibry Dinamica nie przewiduje używania rozpuszczalników, co stanowi kolejny wkład w ochronę środowiska.

Po raz pierwszy też, niektóre elementy związane z bezpieczeństwem częściowo składają się ze zmieszanych samochodowych odpadów tworzyw sztucznych poddanych procesowi recyklingu chemicznego. To plastikowe osłony klamer pasów bezpieczeństwa. W ramach projektu PlasticLoop, Audi we współpracy z producentem tworzyw sztucznych, firmą LyondellBasell, opracowało proces, w którym po raz pierwszy zastosowany został recykling chemiczny w celu ponownego wykorzystania zmieszanych samochodowych odpadów tworzyw sztucznych w seryjnej produkcji Audi Q8 e-tron. W tym procesie, plastikowe komponenty z pojazdów klientów, których nie da się naprawić, są demontowane i oddzielane od obcych materiałów. Następnie w ramach recyklingu chemicznego rozdrabnia się je i przetwarza na olej do pirolizy. Olej z pirolizy następnie wykorzystuje się jako surowiec do produkcji nowych tworzyw sztucznych.

Premiera rynkowa: wiosna 2023
Rynkową premierę nowego Audi Q8 e-tron i Audi Q8 Sportback e-tron, które będzie można zamawiać od połowy listopada, zaplanowano na koniec lutego 2023 roku w Niemczech i na najważniejszych rynkach europejskich. W USA model ma pojawić się na rynku pod koniec kwietnia 2023.
Informacja prasowa
Pozostałe wiadomości tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.