MotoryzacjaNajważniejszeSport

Audi wchodzi do F1, a Alfa Romeo wychodzi

Dzisiaj pojawiły się dwa komunikaty prasowe związane z Formułą 1. W lakonicznym komunikacie Alfa Romeo poinformowała o wycofaniu się z Formuły 1 po sezonie 2023. Z kolei Audi poinformowało o wejściu do F1 od sezonu 2026, gdyż wtedy zmienią się przepisy związane z napędem.

Komunikat prasowy Alfa Romeo:

„Alfa Romeo informuje o zakończeniu partnerskiej współpracy z Sauber Motorsport z końcem 2023 r. Alfa Romeo ogłosiła swój powrót do F1 w 2017 roku w ramach długoterminowego planu, a w lipcu 2022 roku podjęła decyzję o kontynuacji partnerskiej współpracy z firmą Sauber Motorsport również w 2023 roku, biorąc pod uwagę obiecujące wyniki pierwszej połowy sezonu, zarówno pod względem sukcesów sportowych, marketingu, jak i pozytywnej współpracy z zespołem.

Po osiągnięciu przez Alfę Romeo celów związanych z ekonomiczną i technologiczną odnową założonych do 2022 roku, marka rozważy wszystkie dostępne opcje i wybierze najlepszą z nich w zakresie wsparcia długoterminowej strategii i pozycjonowania marki.”

Czyżby oznaczało to wejście Audi do Saubera?

Od jakiegoś czasu słychać było plotki o rozmowach prowadzonych przez Audi z zespołem Sauber. To wskazywałoby z dużym prawdopodobieństwem, że to właśnie z Sauberem Audi nawiąże współpracę. Poniżej treść komunikatu Audi:

Komunikat prasowy Audi:

„Audi wkracza do najwyższej klasy sportów motorowych. Od 2026 roku, marka premium będzie startować w Mistrzostwach Świata FIA Formuły 1 ze specjalnie opracowaną jednostką napędową. Projekt powstanie w zakładzie Audi Sport w Neuburgu koło Ingolstadt. Po raz pierwszy od ponad dekady, układ napędowy Formuły 1 będzie budowany w Niemczech.

Audi ogłosiło swój akces na konferencji prasowej podczas Grand Prix Belgii Formuły 1 na torze Spa-Francorchamps. Podczas tego wydarzenia Markus Duesmann, prezes zarządu AUDI AG, i Oliver Hoffmann, członek zarządu ds. rozwoju technicznego, odpowiadali na pytania w towarzystwie prezesa i dyrektora generalnego Formuły 1 Stefano Domenicali i Mohammeda ben Sulayema, prezydenta Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA).

Stefano Domenicali, Formula 1 President and CEO, Mohammed ben Sulayem, President of the International Automobile Federation (FIA), Markus Duesmann, Chairman of the Board of Management of AUDI AG, and Oliver Hoffmann, Member of the Board of Management for Technical Development of AUDI AG

„Sporty motorowe są integralną częścią DNA Audi” – mówi Markus Duesmann. „Formuła 1 stanowi zarówno globalną scenę dla naszej marki, jak i niezwykle wymagające laboratorium rozwojowe. Połączenie wysokich osiągów i rywalizacji jest zawsze motorem innowacji i transferu technologii w naszej branży. Wraz z wprowadzeniem nowych zasad, nadszedł właściwy moment byśmy się zaangażowali. W końcu zarówno Formuła 1, jak i Audi realizują jasne cele związane ze zrównoważonym rozwojem.”

Kluczem do wystartowania w najpopularniejszej na świecie serii wyścigowej jest jasny plan, by stać się bardziej zrównoważonym i oszczędnym. Nowe przepisy techniczne, które będą obowiązywać od 2026 roku, skupiają się na większej elektryfikacji i zaawansowanym paliwie ekologicznym. Oprócz istniejącego limitu kosztów dla zespołów, w 2023 roku zostanie wprowadzony limit kosztów dla producentów jednostek napędowych. Ponadto Formuła 1 postawiła sobie ambitny cel, aby do 2030 roku być serią wyścigową neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla.

Aktywne kształtowanie transformacji Formuły 1

Od 2026 roku, moc elektryczna zespołów napędowych, składających się z silnika elektrycznego, akumulatora, elektroniki sterującej i silnika spalinowego, gwałtownie wzrośnie w porównaniu z dzisiejszymi układami napędowymi stosowanymi w Formule 1. Silnik elektryczny stanie się wtedy prawie tak samo mocny jak silnik spalinowy, którego moc wynosi około 400 kW (544 KM). Wysokowydajne silniki turbo o pojemności 1,6 litra zasilane są zaawansowanym paliwem ekologicznym, co także jest warunkiem koniecznym do wejścia Audi do serii.

Duża popularność na kluczowych rynkach i wśród młodszych grup docelowych

Globalna rozpoznawalność, duże emocje i zaawansowanie technologiczne – Formuła 1 wpisuje się dokładnie w wymagania Audi. Seria ta organizuje wyścigi na wszystkich istotnych dla marki rynkach. Jako spektakularna platforma dla najbardziej wymagających zelektryfikowanych samochodów wyścigowych na świecie, cieszy się szczególnym zainteresowaniem producentów aut. Audi podejmuje wyzwanie udowodnienia swojej „przewagi dzięki technice” (z j. niemieckiego „Vorsprung durch Technik”) w tym konkurencyjnym środowisku.

Ogromne zainteresowanie Formułą 1 ma charakter globalny, a seria wyścigowa należy do wydarzeń sportowych o największym zasięgu na świecie. W 2021 roku wyścigi oglądało ponad 1,5 miliarda telewidzów. Formuła 1 jest popularna na kluczowych rynkach, takich jak Chiny i USA, a trend ten nadal rośnie – nawet wśród młodych grup docelowych. W mediach społecznościowych Formuła 1 odnotowuje obecnie najwyższe wskaźniki wzrostu wśród najpopularniejszych sportów na świecie.

Jednostka napędowa powstanie w Neuburgu

Jednostka napędowa powstanie w najnowocześniejszym centrum kompetencyjnym Audi Sport – Competence Center Motorsport w Neuburgu nad Dunajem, niedaleko siedziby firmy AUDI AG w Ingolstadt. „Przy opracowywaniu i produkcji układu napędowego do Formuły 1, będziemy bazować na cennym doświadczeniu naszych pracowników z branży sportów motorowych. Będziemy nadal inwestować w nasze centrum motorsportu, a także zatrudniać wysoko wyspecjalizowanych ekspertów” – mówi dyrektor zarządzający Audi Sport Julius Seebach. To on zaplanował wejście do Formuły 1 w ramach reorganizacji sportu motorowego przez Audi.

W Neuburgu znajdują się już stanowiska do testowania silników F1, jak również do testowania silników elektrycznych i akumulatorów. Obecnie trwają dodatkowe niezbędne przygotowania w zakresie personelu, budynków i infrastruktury technicznej. Wszystko, co niezbędne, ma być gotowe do końca roku. Na potrzeby projektu jednostki napędowej założono niedawno osobną spółkę, będącą w całości własnością Audi Sport. Adam Baker przejmie zarządzanie spółką, a tym samym projektem Formuły 1, jako prezes zarządu. To wykształcony inżynier, który zajmował różne wysokie stanowiska dla producentów i zespołów w branży sportów motorowych. Przed dołączeniem do Audi w 2021 roku, przez trzy lata pracował dla FIA.

Audi ogłosi decyzję, z którym zespołem wystartuje w 2026 roku do końca tego roku.

Wejście do Formuły 1 wyznacza kierunek rozwoju sportów motorowych

Audi Sport łączy swoje siły w projekcie Formuły 1 i w konsekwencji zaprzestaje realizacji projektu LMDh. Dział motorsportu zawiesił niedawno prace nad samochodem sportowym przeznaczonym do wyścigów długodystansowych. Obok wyścigów dla klientów, Audi Sport będzie kontynuować swój innowacyjny projekt z RS-Q e-tron w Rajdzie Dakar. W przyszłym roku, celem Audi jest także całkowite zwycięstwo na pustyni.

Pozostałe informacje z działu Sport znajdziecie tutaj


Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, a także uczestniczenie w testach. Zapraszamy zatem na nasz profil na PATRONITE.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *