Nowe supersportowe Maserati MC20
Maserati wkracza w nową erę z MC20, nowym supersportowym samochodem. Łączy on w sobie osiągi, sportowy charakter i luksus w wyjątkowym stylu Maserati. MC20 zostało zaprezentowane światu w Modenie 9 września podczas wydarzenia „MMXX: Time to be audacious”.
Nowy MC20 (MC skrót od Maserati Corse i 20 od roku 2020, jego światowej premiery) to Maserati, na które wszyscy czekali. To samochód o niesamowitej wydajności aerodynamicznej, która skrywa sportową duszę, z nowym 630-konnym silnikiem V6 Nettuno, generującym 730 Nm momentu obrotowego, który zapewnia przyspieszenie 0-100 km/h w mniej niż 2,9 sekundy i prędkość maksymalną wynoszącą ponad 325 km na godzinę. Silnik ten symbolizuje powrót Maserati do produkcji własnych jednostek napędowych po przerwie trwającej ponad 20 lat.
Niska masa, mocny silnik
MC20 to niezwykle lekki samochód o masie poniżej 1500 kg, który dzięki swojej mocy 630 KM osiąga najlepszy w swojej klasie stosunek masy do mocy – zaledwie 2,33 kg / KM. Ten rekord został osiągnięty dzięki zastosowaniu materiałów o najwyższej jakości, wykorzystujących cały potencjał włókna węglowego bez żadnych strat w zakresie komfortu.
Nettuno, to silnik V6 z podwójnym turbodoładowaniem, technologiczny klejnot, któremu przyznano już międzynarodowy patent. Patent ten to przełomowa technologia systemu zasilania MTC (Maserati Twin Combustion).
Podsumowując, ten rewolucyjny projekt zaowocował samochodem, który uosabia włoską doskonałość. Maserati MC20 został zaprojektowany w Modenie i będzie produkowany w fabryce Viale Ciro Menotti, gdzie modele marki z trójzębem są budowane od ponad 80 lat. Nowa linia produkcyjna, umieszczona w halach, w których do listopada 2019 roku montowano modele GranTurismo i GranCabrio, jest już gotowa. Obok znajduje się również nowa lakiernia wykorzystująca innowacyjne, przyjazne dla środowiska technologie. Silnik Nettuno powstanie również w Modenie, w nowo powstałym laboratorium Maserati Engine.
Projekt
Projekt MC20 powstał w około 24 miesiące, przy zaangażowaniu zespołu inżynierów Maserati Innovation Lab, specjalistów technicznych z Maserati Engine Lab oraz projektantów z Maserati Style Center.
System rozwoju dynamiki pojazdu wirtualnego, który obejmuje wykorzystanie jednego z najbardziej zaawansowanych na świecie symulatorów, został opracowany we własnym zakresie przez laboratorium Maserati Innovation Lab i jest oparty na złożonym modelu matematycznym Virtual Car. Ta metoda pozwoliła na wykonanie 97% testów dynamicznych, skracając czas prac projektowych. Samochód został następnie dostrojony zgodnie z najlepszą tradycją Maserati, podczas wyczerpujących sesji próbnych na torze i drogach w najbardziej zróżnicowanych warunkach użytkowania.
Aerodynamika została zaprojektowana w ciągu ponad dwóch tysięcy roboczogodzin w tunelu aerodynamicznym Dallara i wykonano ponad tysiąc symulacji CFD (Computational Fluid Dynamics). Powstały samochód ma smukłą linię, bez ruchomych elementów, a jedynie dyskretny tylny spojler, który poprawia docisk bez uszczerbku dla piękna MC20. Współczynnik oporu powietrza CX wynosi 0,38. MC20 został zaprojektowany tak, aby umożliwić powstanie poza wersją coupé także nadwozia kabriolet oraz zapewnić pełną moc elektryczną.
Kabina
W kabinie kierowca zawsze zajmuje centralne miejsce i nic nie może odciągać go od sportowej jazdy. Dostać się do niej może przez drzwi motylkowe, które są nie tylko oszałamiająco piękne, ale także funkcjonalne. Każdy element we wnętrzu samochodu ma swój cel i jest całkowicie zorientowany na kierowcę. Proste formy, bardzo mało ostrych krawędzi i minimalne rozproszenie. Dwa 10-calowe ekrany: jeden do kokpitu, a drugi do Maserati Touch Control Plus (MTC Plus MIA).
Prostota jest również motywem przewodnim konsoli środkowej pokrytej włóknem węglowym, zawierającej tylko kilka funkcji: bezprzewodową ładowarkę do smartfonów, selektor trybu jazdy (GT, Wet, Sport, Corsa i piąty, ESC Off, dwa przyciski wyboru prędkości, elementy sterujące podnośnikiem szyb, elementy sterowania systemem multimedialnym oraz poręczny schowek pod podłokietnikiem. Wszystkie inne elementy sterujące znajdują się na kierownicy, z przyciskiem zapłonu po lewej stronie i kontrolą startu po prawej stronie.
Nowe Maserati MC20 będzie przez cały czas połączone z programem Maserati Connect. Pełen zakres usług obejmuje nawigację, Alexa i hotspot Wi-Fi. Można także będzie zarządzać systemami samochodu za pośrednictwem smartfona lub aplikacji smartwatch Maserati Connect.
Nowe kolory
Na potrzeby premiery, Maserati opracowało również sześć nowych kolorów charakteryzujących MC20: Bianco Audace, Giallo Genio, Rosso Vincente, Blu Infinito, Nero Enigma i Grigio Mistero. Każdy z nich został wymyślony, zaprojektowany i opracowany wyłącznie dla tego samochodu i wszystkie przekazują silne odniesienie do „Made in Italy”, do włoskiej tożsamości, a także do tradycji Maserati. Zarówno pod względem wizualnym, jak i koncepcyjnym, MC20 silne kojarzy się z modelem MC12, samochodem, który zapoczątkował powrót Maserati do wyścigów w 2004 roku.
Rozpoczęcie produkcji planowane jest na koniec bieżącego roku, a zamówienia są już przyjmowane.
Dane techniczne:
SILNIK | |
Układ | V6 90° MTC twin turbo |
Pojemność silnika (cc) | 3000 cc |
średnica x skok tłoka (mm) | 88 x 82 mm |
Stopień sprężania | 11:1 |
Max. moc | 630 KM przy 7500 obr/min |
Max. moment obrotowy | 730 Nm przy od 3000 do 5500 obr/min |
Zapłon | MTC (Maserati Twin Combustion) Twin Spark |
System zasilania | PD (wtrysk bezpośredni 350bar + Port injection 6bar) |
Zapłon | Twin Side Turbo, zawór upustowy sterowany elektronicznie |
Smarowanie | Sucha miska olejowa z zewnętrznym zbiornikiem oleju |
Rozrząd | Dwa wałki rozrządu w głowicy ze zmiennymi fazami rozrządu |
OSIĄGI | |
0-100 Km/h (s) | <2,9 sek |
0-200 Km/h (s) | <8,8 sek |
Prędkość maksymalna (km/h) | >325km/h |
Odległość hamowania ze 100 do 0 km/h (m) | <33m |
Cx | <0,38 |
ZUŻYCIE PALIWA I EMISJA CO2 – WLTC | |
Cykl mieszany l/100 km | 11,6 |
CO2 (cykl mieszany) g/km | 262 |
NAPĘD | |
Skrzynia biegów | DCT 8 biegów |
Przełożenia: | 2.905/ 1.759/ 1.220/ 0.878/ 0.653/ 0.508/ 0.397/ 0.329 R 2.632:1 główne 5.174 |
Napęd | Napędzane tylne koła z mechanicznym samoblokującym tylnym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu, jako opcja dostępne z elektronicznym sterowaniem |
ZAWIESZENIE | |
Przód | Podwójne wahacze, stabilizator (podnośnik przedniej osi w opcji) |
Tył | Podwójne wahacze, stabilizator |
HAMULCE | |
Przód | Wentylowane tarcze 380×34 mm (CCM disc 390×36 opcja), stałe 6 tłoczkowe zaciski Brembo |
Tył | Wentylowane tarcze 350×27 mm (CCM disc 360×28 opcja) 4 tłoczkowe zaciski |
WYMIARY, MASA | |
Opony przód/tył | Przód 245/35 ZR 20 / tył 305/30 ZR 20 |
Długość x szerokość x wysokość (mm) | 4,669 x 1,965 x 1,221 |
Rozstaw osi (mm) | 2,700 |
Pojemność bagażnika (l) | 150 (50 przód/ 100 tył) |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 60 litrów |
Masa (kg) | <1500kg |
Informacja prasowa
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to możesz nas wspierać za pośrednictwem serwisu PATRONITE. Uzyskasz dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji. Dla wspierających fanów przewidujemy między innymi: dostęp do zamkniętej grupy na facebooku, własny blog na naszej stronie, gadżety, możliwość spotkania z naszą redakcją, uczestniczenie w testach. Zapraszamy na nasz profil na PATRONITE.